Bildkaskad från Beijing, Kina

I månadsskiftet aug/sep hade jag lyckan att befinna mig i Beijing. Den enda av Etihads destinationer som jag inte hade besökt innan (förutom Khartoum i Sudan, men det är ingen layover. Tack gode gud, säkerhetssituationen där känns inte vidare betryggande. But who am I to talk? Åker till Pakistan flera ggr per månad...). Resan var med jobbet, det är inte lätt att få visum dit och det var en stor anledning till att jag ville åka dit. Jag ville helt enkelt åka dit i två dygn för att sen sätta ett kryss framför Kina på min lista. Been there, done that. Nope, så blev det inte. Kina fick sitt kryss, men också en plats på listan över länder jag vill resa till. Otroligt nog också en plats på listan över länder jag vill bo i. Plugga kinesiska någon?

Här är mitt dygn i Kinas historiska huvudstad Beijing:



Qianmen Gate


Kineserna vet att vakta sina skatter


Tianmen Square


Framför (långt framför..) ingången till Förbjudna Staden




Den allseende Mao




Tianmen Square - Världens största publika torg
(Kan ett torg vara opublikt?)









Och till sist tröttnade även jag på dessa monument. Taxis är inte kul om man inte har ett gemensamt språk med chauffören så jag tog tunnelbanan till dagens nästa destination. Det blev 4 byten mellan 5 olika linjer, allt på kinesiska, innan jag insåg att jag ändå måste ta en taxi sista biten. Så vart åkte jag? Fortsättning följer...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0