Back in AD

Vår semester blev förkortad. Min pojkväns farfar dog. Pplötsligt var alla hans familjs företag i Abu Dhabi utan chef när hans familj vallfärdade till Syrien för att gå på begravning. Jag har försökt förstå detta innan. Detta att företagen inte kan vara självgående utan att en chef, ur hans familj, måste vara konstant närvarande. Och det här är inga små företag vi talar om, runt 10000 anställda sammanlagt. Det är, tror jag iaf, runt samma antal som Ericsson har i Kista. Så någon slags mellanchef borde väl fixa det hela?
Hittills har jag inte fått något mer förklarande svar än en kalkyl för hur mycket de förlorar varje dag i pengar om ingen arbetar. Hallåå... Om ett företag har 5000 anställda, de får 3000 aed i månaden (med indierna och pakistanierna så blir average lågt). Lön/arbetsdagar * antal arbetare = 3000/25 * 5000 = 600 000 aed (ca 1,5 miljon sek!!). PER DAG! Det är ungefär då jag blir chockad, försöker räkna om och glömmer bort min ursprungliga fråga...
Ungefär som jag nu tappade tråden i mitt inlägg. Hursomhelst, vi är tillbaka i AD men inte riktigt hemma. Vi har en suite på Rotana Beach nu i 3 dgr, och sen torsdag och fredag natt när det inte är så mycket jobb blir det Dubai. Vart får jag väl informera om senare =).

Ah, kalkylen får vara så enkel när landet är helt skattebefriat. Ev ska en moms på 3% (!!! min plånbok kommer verkligen ta skada av hela TRE procent!) införas, men hittills har de inte vågat. Vill behålla ryktet som skatteparadis of course.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0