Plugghäst

Sitter fortfarande och pluggar... Kom iofs inte igång förrns vid 12 (och tar ofta pauser...). Sitter och går igenom ALLT vi har haft hittills, jag vill inte missa minsta lilla grejj. Min slutexamen ska vara 100%.
I arabisk skrift skriver man inte ut korta vokaler utan enbart konsonanter. Tex ingenjör uttalas mohandessa, men skriva mhndsa. Till det kommer små minitecken som kan skrivas ut för att markera i, a, o eller inget vokalljud. Normalt sett skrivs de inte, men jag ska banne mig kunna dem för alla ord! Plus alla jävla oregelbundna plural. Fatta vad jobbigt att lära sig två olika sätt att säga ALLA ord på, för det finns INGEN logik!



Yes, där har vi det! Arabiska läses från höger till vänster. Det är 6 st vanliga bokstäver i detta ord, det är de som sitter ihop (förutom ett avbrott efter d). De små strecken och cirklarna som knappt syns är de korta vokalerna...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0